5 Goede redenen waarom je best wel adverteert op jouw merknaam

Adverteren op eigen merknaam
Marlies
Auteur: Marlies Akkermans
5 min
16 maart 2017

“Waarom adverteren op onze merknaam? We scoren sowieso al hoog in Google met onze merknaam en klanten vinden ons wel wanneer ze ons zoeken op onze bedrijfsnaam.”

Regelmatig vragen onze klanten ons of het nuttig is om te adverteren in Google Adwords op hun eigen merknaam, en hiervoor extra te betalen. Wetende dat je op je merknaam bijna altijd erg hoog scoort in de organische zoekresultaten is dit een zeer logische vraag.

 

Toch zijn er veel goede redenen om dit wél te doen, we zetten er graag 5 op een rijtje.

1. Creëer een top of mind positie

Door te adverteren op je merknaam vergroot je je online zichtbaarheid wat ervoor zal zorgen dat je bij je doelgroep top of mind bent. Door er alles aan te doen om consumenten naar je website te leiden, zal je bij hen ook meer vertrouwen opwekken. Een win-win dus.

Versterk dit door ook je Google mijn bedrijf-pagina goed in te stellen.

 

 

2. Positief voor je kwaliteitsscore van je hele account

Je branded campagne heeft altijd een hoge kwaliteitsscore omdat je merknaam uiteraard vaak op je website vermeld staat. Maar dat is niet alles, de advertenties en de daarbij horende landingspagina zijn zeer relevant voor de zoeker wat zich vertaalt in een hoge doorklikratio (CTR). Deze twee zaken zorgen voor een lage kost per klik (CPC). Het resultaat: een hoge kwaliteitsscore voor je merkencampagne die heel je account ten goede zal komen.

 

3. Geef je concurrent geen kans

Concurrenten mogen jouw merknaam niet gebruiken in hun tekstadvertenties, maar wel als zoekwoord. Het gebeurt vaker dan je denkt dat concurrenten adverteren op elkaars bedrijfsnaam. Door de branded campagne ben je je concurrent letterlijk voor in de betalende zoekresultaten.

Stel dat je niet adverteert op je merknaam, dan riskeer je ook dat concurrenten gaan lopen met een conversie die eigenlijk voor jou was bedoeld. Hierdoor snoepen ze dus niet alleen verkeer, maar ook indirect omzet van je af. Test dit ook zeker voor je eigen merknaam en kijk of er concurrentie verschijnt bij de betalende zoekresultaten op de eerste pagina.

Geen concurrent gevonden die op je merknaam adverteert? Dat is goed, maar we adviseren nog steeds om op je eigen merknaam te adverteren. Je weet namelijk niet met zekerheid of je concurrent in de nabije toekomst alsnog besluit om op je merknaam te gaan adverteren.

 

4. Controleer je communicatieboodschap en je sitelinks

Je mag dan wel bovenin staan met je organische (SEO) resultaat, je hebt geen volledige controle over wat er juist in de snippet onder je URL komt te staan. En wat met een tijdelijke actie? Die krijg je niet tijdig in beeld, en kan maanden blijven staan nadat de actie al afgelopen is. Google Adwords daarentegen geeft je volledige en exacte controle over wat er in beeld komt als de consument je merknaam ingeeft.

Ook je sitelinks kies je zelf. Je sitelinks kan je ook zelf toevoegen aan je advertentie. Denk maar aan bijvoorbeeld: call-, social-, locatie-, app-, highlight-extensies. Dit zijn er uiteraard nog maar een paar. Stel dat je een bepaalde promotie wil koppelen aan een inschrijving op je nieuwsbrief dan kan je deze boodschap perfect verwerken in je advertentie-extensie. Deze worden dan ook meteen getoond in de betalende zoekresultaten.

 

 

Hiernaast kan je ook testen welke marketingboodschap het best werkt. Stel minstens 2 advertentieteksten in om te kijken op welke advertentie de meeste klikken binnenkomen. Zo kan je zien welke marketingboodschap je bezoekers verkiezen en deze kan je later verwerken in je meta-tag beschrijvingen.

 

5. Doe inspiratie op voor je algemene campagne

Door het instellen van een branded campagne kan je zien welke zoekopdrachten gebruikers invoeren waar je merknaam in voorkomt. De aanvullende woorden in deze opdrachten, buiten je merk, kunnen een relevante aanvulling zijn voor jouw campagne. Stel dat er veel gezocht wordt op ‘Krekels + supportersvlaggen’ en je hebt hier nog geen campagne voor aangemaakt dan is het een goed idee om te testen met een campagne over ‘supportersvlaggen’. 

Dus, adverteer jij al op jouw merknaam? Super! Doe je dit nog niet, dan heb je hier toch 5 goede redenen om er over na te denken. 
Heb je vragen over hoe je dit moet instellen? Dan helpen we jou bij Discover hier heel graag mee op weg.

 

Reactie toevoegen

Discover marketing gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website aangenamer te maken.