Een eerste blik op Google Optimize

Header Google Optimize
Sylvie
Auteur: Sylvie Duerinck
8 min

Daar is hij dan, de gratis Google Optimize tool. Aanvankelijk enkel in test- en betalende versie, maar nu is er dus ook een gratis versie beschikbaar voor iedereen! Dit maakt het ook voor kleinere bedrijven haalbaar om met deze nieuwe A/B testing tool aan de slag te gaan.

Wij doken er zelf eens dieper in. Voor specifieke testresultaten en concrete bevindingen is het nog wat vroeg, maar we bieden jou alvast een eerste antwoord op onderstaande vragen.

 

Wat is Google Optimize?

Experimenteer.

Google Optimize is een nieuwe A/B testing tool van Google, die met een heel eenvoudige bediening kan ingezet worden voor het verbeteren en personaliseren van jouw website.
Met behulp van A/B of multivariate testen kan je achterhalen of bepaalde aanpassingen ook effectief het verwachte effect hebben op het gedrag van jouw websitebezoekers. De tool is geïntegreerd met Google Analytics en heeft zowel een betalende als gratis variant.

Of in de woorden van Google: Test. Optimize. Win.
 

Personaliseer.

Daarnaast maakt de ingebouwde visual editor van Google Optimize het ongelofelijk simpel om content te gaan personaliseren. Ervaring leert ons dat wanneer de inhoud en onderwerpen van een webpagina goed aansluiten bij de interesses en behoeften van het doelpubliek, dit een positieve invloed heeft op de converieratio. Denk je dat dit op jouw site anders is, of ben je benieuwd of dit ook voor jou klopt? Wij ook! We zetten graag samen met jou een test op.

 

Het verschil tussen Google Optimize & Google Optimize 360?

Het prijskaartje van Google Optimize 360 is niet niks. Gelukkig is Google zo vriendelijk om, net zoals bij haar andere tools, ook hier een gratis variant aan te bieden. Maar waar zit het verschil nu precies? Kan je voldoende met de gratis variant of is de betalende echt een must?

We zetten de verschillen even op rijtje:

  • Beperkt aantal experimenten. Bij de gratis versie kan je maximaal 3 experimenten tegelijkertijd uitvoeren. Bij Optimize 360 is dit onbeperkt.
     
  • Beperkt aantal varianten bij Multivariate test. Met Google Optimize kan je max. 16 varianten testen tegenover elkaar. Bij de 360 versie is dit onbeperkt.
     
  • Enkel vooraf geselecteerde doelen testen. Bij de gratis versie geef je op voorhand aan welke doelen je wenst te testen. De betalende versie gaat een stapje verder. Hier krijg je ook de mogelijkheid om achteraf te kijken of het experiment ook invloed gehad heeft op andere doelen.
     
  • Geen Google Analytics audiences als doelgroep. Dit is een beperking waarbij je wel eens zou kunnen denken: ‘oh, dat is nu jammer!’. In Optimize 360 kan je de aangepaste websiteversies namelijk richten op al de doelgroepen die je gedefinieerd hebt in je Google Analytics account wat natuurlijk heel wat personalisatiemogelijkheden biedt. Dit is jammer genoeg niet mogelijk in de gratis versie.

Een aantal beperkingen dus. Maar voor heel wat kleinere bedrijven of voor het houden van eenvoudige experimenten kan de gratis versie al een mooie meerwaarde bieden aan jouw conversie optimalisatie traject

 

Hoe werkt Google Optimize?

Eenvoudig variaties maken met de visual editor 

Google Optimize werkt met een zeer handige WYSIWYG (what-you-see-is-what-you-get) editor. Je hoeft dus helemaal geen diepgaande technische kennis of programmeerkennis te hebben om testvarianten aan te maken.

Na het downloaden van de Google Optimize Chrome extension kan je zelf eenvoudig aanpassingen doorvoeren. Van button-kleur, fontgrootte, inhoud tot het volledig herstructureren van de pagina. Je kan zo goed als alles zelf aanpassen.

Wie iets meer development skills heeft, kan ook rechtstreeks CSS, HTML of zelfs Javascript invoegen of wijzigen.

 

 

 

Snel en specifiek targeten 

De keuzecriteria voor het definiëren van het testpubliek binnen Google Optimize zijn zeer uitgebreid. Ondanks het feit dat de gratis versie niet werkt met je Google Analytics audiences, biedt de tool wel nog heel wat andere interessante opties. Targeting gebaseerd op locatie, apparaat, gedrag of specifieke pagina’s. Je kan ook eenvoudig doelgroepkenmerken combineren.

 

Verregaande integratie met Google Analytics 

Google Optimize is geïntegreerd met Google Analytics waardoor je snel en gemakkelijk toegang hebt tot al jouw websitedata. De hierboven aangegeven targeting mogelijkheden zijn daar een mooi voorbeeld van, maar ook de testdoelen & resultaten haalt Optimize uit Google Analytics.

Bij het instellen van je testdoelen kan je kan kiezen uit Bounces, Pageviews, Session Duration en al je zelf gedefinieerde doelen. Denk daarbij aan offerte aanvragen, contactopnames… Per experiment kan je drie Analytics doelen selecteren om op te focussen. Je hoeft de testdoelen dus niet langer meer apart in te geven en hopen dat de data overeenkomt met deze van Analytics.

Daarnaast biedt deze integratie ook een enorme meerwaarde bij het analyseren van de resultaten. Google Optimize verzamelt op zichzelf geen data maar trekt deze uit de geselecteerde weergave van Google Analytics. Irrelevante data zoals intern verkeer of spam worden bijgevolg ook netjes uit de testresultaten gefilterd.

En er is nog meer! Ook in omgekeerde richting wordt data doorgegeven. Zo kan iedereen die toegang heeft tot het Analytics account, de testresultaten bekijken onder het rapport Gedrag > Experimenten. Als kers op de taart kan je de data ook gebruiken in custom rapporten of als secundaire dimensie bij alle standaard Analytics rapporten. 

 

Welke experimenten kan je opzetten met Google Optimize?

Met Google Optimize is het mogelijk om 3 type experimenten op te zetten.

  1. A/B test: met A/B testen kan je 2 of meerdere versies van dezelfde pagina testen. De resultaten op het einde van de test tonen aan welke variant het beste werkt

  1. Multivariate test: met multivariate testen kan je varianten van twee of meer elementen samen gaan testen om zo te achterhalen welke combinatie het beste werkt

 

  1. Redirect test: met redirect testen kan je verschillende pagina’s ten opzichte van elkaar testen. Dit kan je bv. gaan doen wanneer je twijfelt tussen 2 totaal verschillende landingspagina’s of denkt aan een volledig redesign van een pagina.

Aan de slag…

Er zijn natuurlijk al heel wat andere sterke A/B testing tools op de markt. Denk hierbij aan Visual Website Optimizer (VWO) of Optimizely. Maar de gratis variant van de nieuwe Google A/B testing tool lijkt op eerste zicht een mooie concurrent te zijn.

Wij hebben alvast zin om verder met deze tool concreet aan de slag te gaan. Resultaten en specifieke how-to’s vind je later nog terug op ons blog!

Reactie toevoegen

Discover marketing gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website aangenamer te maken.