Zo vermijd je strafpunten voor je Facebook wedstrijd

Facebook wedstrijd like, share en win is verboden
Sylvie
Auteur: Sylvie Duerinck
3 min
20 juli 2017

“Like, share en win”, “Tag & win”. Je kent ze wel. De talloze Facebook wedstrijden die als paddenstoelen uit je tijdlijn groeien.

Like onze pagina, deel dit bericht en win een nieuwe e-bike. Ongetwijfeld een effectieve en goedkope manier om veel nieuwe likes, reacties en bereik te genereren. Dit bericht zal door heel wat mensen opgemerkt worden.

Tof! Maar… wordt dit door Facebook opgemerkt, dan zou je je wedstrijdpost of zelfs pagina wel eens kwijt kunnen zijn. Want dit type Facebook acties mag eigenlijk helemaal niet.

  • Share en win
  • Tag en win
  • Like, share en win

Mag niet!  

Val je nu een beetje uit de lucht? Je bent zeker en vast niet de enige. Facebook staat vol van foutieve acties en een helder overzicht van de regelgeving hieromtrent ontbreekt.

Daarom hieronder een overzicht van wat wel en niet mag.

 

De Facebook richtlijnen rond wedstrijden

Wat mag niet

Bekijken we de officiële Facebook guidelines dan is het verboden om mensen te vragen:

  • iets op hun persoonlijke tijdlijn te plaatsen of gebruik te maken van vriendschappen.
    “Tag een vriend in dit bericht om mee te doen”, “Deel op de tijdlijn van je vrienden” mogen dus niet. De wedstrijd mag enkel beheerd worden vanuit je eigen pagina of vanuit Facebook apps.
     
  • de share-functie te gebruiken.
    “Deel dit bericht en win X”. Zelfde reden als hierboven. Je mag geen gebruik maken van de persoonlijke tijdlijn van deelnemers.
     
  • inhoud onjuist te taggen.
    Je mag deelnemers niet vragen om zichzelf te taggen in een foto waar ze zelf niet op staan (bv. van de prijs). Zelf mag je uiteraard ook niet onjuist mensen beginnen taggen.

Niet heel abnormaal natuurlijk want hoe wil je nu een winnaar kiezen als de privacy instellingen van de deelnemer het profiel blokkeren? Je kan dan helemaal niet zien of ze iets gedeeld of zelfs geliked hebben. Hun kans om te winnen is dan ook onbestaande.

Daarnaast legt de koning van sociale media er ook de nadruk op dat promoties een complete vrijwaring van Facebook moeten bevatten en zich volledig wil distantiëren van de promotie. Het platform kan dus nooit verantwoordelijk gesteld worden. Dit neem je dan ook best op in een wedstrijdreglement dat je op je website plaatst.

 

Wat mag wel volgens Facebook?

  • Vragen om een foto te liken (maar let op want dit mag dan weer niet volgens de Belgische wetgeving inzake wedstrijden en loterijen) 
  • Vragen om een foto te posten op je bedrijfspagina
  • Vragen om te reageren op je bericht
  • Vragen om je pagina te liken

Maar naast de Facebook richtlijnen is er nog een andere belangrijke wetgeving waarmee rekening moet gehouden worden: de Belgische wetgeving inzake wedstrijden en loterijen.

 

Belgische wetgeving inzake wedstrijden en loterijen

De Belgische wetgeving rond wedstrijden en loterijen stelt dat je als onderneming geen tombola’s of loterijen mag organiseren.

De gekende Like & Win acties zijn dan wel toegestaan volgens de Facebook richtlijnen maar verboden volgens de Belgische wetgeving. Ze kunnen aanzien worden als “loterij”.

Een prijs mag niet lukraak weggegeven worden, geen willekeurige Facebook loting. Het kiezen van de winnaar moet gebaseerd zijn op kennis of behendigheid van de deelnemers. Er moet dus een soort van “bewijs” kunnen geleverd worden waarom iemand gewonnen heeft.

Enkel de pagina liken is dus niet toegestaan, combineer je dit met een andere ‘opdracht’ dan mag dit wel.

Je zal dus iets origineler uit de hoek moeten komen met de opdracht van je actie. De volgende voorbeelden zijn wel toegestaan“De meest originele foto wint”, “De reactie met het meeste likes wint”, “De eerste 6 deelnemers winnen”

 

Wet voor consumentenbescherming

Ook om aan de informatieplicht uit de wet voor consumentenbescherming te voldoen, is het aangeraden een wedstrijdreglement op te stellen. Naast de info die Facebook vraagt, neem je hier ook best informatie op over wie mag deelnemen, hoe lang de actie loopt, wie verantwoordelijk is voor de wedstrijd, spelregels,…

Hiermee kan je ook heel wat problemen met slechte verliezers vermijden. 

 

Mag ik dan geen wedstrijd organiseren op Facebook?

Tuurlijk wel!

Passen ze binnen jouw sociale mediastrategie dan zijn wedstrijden een effectieve manier om interactie aan te gaan met je fans en nieuwe likes aan te trekken. Je moet alleen even rekening houden met wat wel en niet mag. 

 

Heb je hier nog vragen over?

Ben je niet zeker of de wedstrijd die je voor ogen hebt binnen de regels past?

Of blijkt jouw actie nu eigenlijk niet geldig te zijn en heb je nood aan wat nieuwe creatieve ideeën?

De online marketeers van Discover helpen jou graag verder! Aarzel niet en contacteer ons vrijblijvend.  

Reactie toevoegen

Discover marketing gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website aangenamer te maken.