Wat is het nut van een Google Mijn Bedrijf-pagina?

Header Google Mijn Bedrijf
Kelly Jongeneelen
Auteur: Kelly Jongeneelen
5 min

 

Wanneer je ervoor hebt gekozen om samen met ons jouw website beter vindbaar te maken voor zoekmachines, adviseren we je er meteen bij om ook jouw Google Mijn Bedrijf-pagina in te richten.

Het is voor veel gebruikers zo vanzelfsprekend geworden: een bedrijf googelen en hup, alle contactgegevens staan aan de rechterkant van jouw browser. Of, je bent onderweg naar een bedrijf en je wil nog even het adres checken. In no-time zie je de adresgegevens staan. Het vertonen van deze gegevens gebeurt echter niet automatisch, je moet er zelf voor zorgen dat ze (correct) weergegeven worden.

 

 

Ik wil met dit blogbericht het belang van deze pagina aantonen en hoe je met een praktische ‘how to’ jouw pagina kan optimaliseren. 

 

Jouw bedrijf, all over the internet

Jouw (potentiële) klanten kunnen je niet enkel via website online vinden. Als je de Google Mijn Bedrijf-pagina invult, kunnen ze jou ook online opsporen, ook wanneer ze dus nog niet bekend zijn met jouw website.

Een gebruiker die online naar jou op zoek is, kan op de Google Mijn Bedrijf-pagina, direct jouw bedrijfsgegevens zien, zoals adres, telefoonnummer, openingstijden etc. Super handig, zo hoeft de gebruikers niet eerst op een organisch zoekresultaat of advertentie te klikken waarbij je (meestal) doorgestuurd wordt naar de contactpagina van de website.

De bedrijfsinfo zoals logo, foto’s, adres, openingstijden, evenementen etc. kan je zelf wijzigen. Hoe je dat doet, laat ik je verder in deze blog zien. Nadat deze wijzigingen zijn aangebracht, zal Google jouw bedrijfsprofiel controleren. Het kan soms meerderde dagen duren voordat deze wijzigingen zichtbaar zijn.


Jouw bedrijf op Google Maps

Wist je dat jouw bedrijfsgegevens ook getoond worden binnen Google Maps? Wanneer een gebruiker jou wil bezoeken, kan hij dus heel simpel een routebeschrijving opvragen. Hier heb je opnieuw de opportuniteit om relevante bedrijfsgegevens in één oogopslag te laten zien.

 

Een handig 4-stappenplan om een Google Mijn Bedrijf-pagina aan te maken
 

1. Bedrijfstype

Wanneer je bent aangemeld met een Gmail-account op Google Mijn Bedrijf, kan je het bedrijfstype aangeven. Je kan vervolgens kiezen uit winkels en restaurants, ‘servicegebied’ zoals loodgieters en taxi’s of ‘merk’ wanneer je een sportteam, muziekband etc. bent.
 

2. Zoek bedrijf/locatie

Zoek jouw bedrijf op door de bedrijfsnaam en/of het adres in te geven. Zijn deze gegevens correct? Klik dan op de juiste gegevens. Vervolgens krijg je onderstaande melding te zien.

 

 

Indien de getoonde gegevens niet correct zijn, pas je de gegevens aan via een formulier waarbij je de juiste bedrijfsgegevens en categorie kan aangeven. Verstuur dit formulier en ga verder naar de volgende stap.
 

3. Verificatie

Als je klikt op ‘doorgaan’ zal je gevraagd worden de locatie te verifiëren via de post. Je krijgt binnen ca. 2 weken een briefkaart in de bus. Daarop staan de instructies voor de verificatie van jouw gegevens. Jouw bedrijfsgegevens zullen ongewijzigd getoond worden als de verificatie niet voldaan is. Let dus goed op je brievenbus, want de verificatiecode is slechts dertig dagen geldig.
 

4. Reeds geverifieerde locatie

Soms gebeurt het dat jouw locatie al geverifieerd is door een andere gebruiker. Vul dan een formulier in zodat Google contact kan opnemen met de huidige gebruiker die jouw locatie heeft geverifieerd. Als deze gebruiker niet tijdig reageert, zal fictieve ‘Anna’, lid van het Google Mijn Bedrijf team, stappen ondernemen.

 

 

Bedrijfsgegevens aanpassen

Je kan dus jouw bedrijfspagina aanvullen met extra gegevens:

  • Foto’s
  • Adres
  • Contactgegevens zoals telefoonnummer en website-URL
  • Categorie van uw bedrijf
  • Openingstijden
  • Afwijkende openingstijden tijdens feestdagen, vakanties, seizoenen etc.
  • Introductie over het bedrijf
  • Virtuele rondleiding (die door een Google gecertificeerde fotograaf of bureau wordt gemaakt)
  • Evenementen, planning

Vul de gegevens aan en de gebruiker zal op Google Maps een veel opvallender weergave zien.

 

 

 

Conclusie? 

Maak indruk op jouw bezoekers met een Google Mijn Bedrijf-pagina, nog vóórdat ze fysiek een bezoek aan jouw bedrijf hebben gebracht.

Google Mijn Bedrijf is een zeer goede en bovendien gratis aanvulling binnen de Google Zoekmachine van jouw website, maar biedt uiteraard enkel ondersteuning aan de vindbaarheid van jouw website via Google.
 

Wil je meer weten over het opzetten en inrichten van jouw Google Mijn Bedrijf-pagina of wil je meer advies omtrent het vinden van jouw website in de zoekmachines? Contacteer ons en we helpen je met plezier verder.

Reactie toevoegen

Discover marketing gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website aangenamer te maken.