Conversie optimalisatie (CRO)

Een hoog aantal websitebezoekers is goed. Een hoog aantal bezoekers die zich vervolgens ontwikkelt tot klanten, dat is natuurlijk nog net wat beter. Maar jammer genoeg niet zo vanzelfsprekend. Veel bezoekers betekent niet automatisch veel verkopen en de beleving van de bezoeker op jouw website speelt hier uiteraard een cruciale rol in. Zit die niet goed, dan haal je niet het beste uit jouw online aanwezigheid.

Met conversie optimalisatie gaan we kijken naar de gebruiksvriendelijkheid van jouw website. We bekijken, analyseren en testen de website grondig om te achterhalen waar zich mogelijke obstakels (conversie killers) bevinden die jouw bezoekers weerhouden om tot conversie over te gaan. En geloof ons… dit zijn er vaak veel meer dan jij zelf, als website beheerder, verwacht!

Lay-out issues

Een bedrijfswebsite/webshop is net een online visitekaartje. Zorg er dus ook voor dat die de waarden van jouw bedrijf uitstraalt. Een onprofessioneel ogende website zal eerder argwaan en twijfels opwekken dan verkopen genereren. Lettertype & -grootte, afbeeldingen, positie en kleur van knoppen,… al deze elementen kunnen een invloed hebben op de beleving van jouw websitebezoeker. En die beleving trachten we uiteraard zo optimaal mogelijk te maken.

Technische obstakels binnen jouw website

Ook aan de technische kant van jouw website kunnen er heel wat issues verscholen zitten die de conversieratio negatief beïnvloeden. Denk hierbij aan errors, slechte 404 pagina’s, een te strak afgestelde zoekfunctie,… Maar vooral ook: de snelheid van jouw website! Niets is zo irritant als een website die maar blijft laden. Blijf jij wachten? Wel, jouw websitebezoekers dus ook niet… Tijdens het conversie optimalisatietraject gaan we op zoek naar alle mogelijke technische obstakels die ervoor zorgen dat er niet of onvoldoende geconverteerd wordt.

Onduidelijke informatiearchitectuur

De bezoekers van jouw website zijn in de eerste plaats op zoek naar informatie. Informatie over jouw producten, contactgegevens, leveringsvoorwaarden, openingsuren,… Ontbreekt de info (of duurt het te lang om deze te vinden) dan haken ze af. Het is belangrijk dat je de juiste informatie aanbiedt op het juiste moment en op de correcte plaats. De structuur van jouw website speelt dus een belangrijke rol in het conversie optimalisatieproces. Hoe hoger de beleving van de klant, hoe hoger de goodwill om aan te kopen. Bied jij alle gewenste info aan? Kunnen bezoekers de info op logische en gemakkelijke wijze terugvinden? Is de informatie duidelijk? Discover duikt dieper in de informatiearchitectuur van jouw website en bekijkt hoe deze logischer, intuïtiever en vooral eenvoudiger kan gemaakt worden.

Ontbrekende value proposition

5 seconden… langer dan 5 seconden mag het niet duren voor een bezoeker om te achterhalen waarover jouw site gaat, wat hij op de website kan doen en vooral ook waarom hij dat op jouw site moet doen en niet bij de concurrentie. Anders ben je hem kwijt. En hier loopt het nog vaak fout. Want de value proposition, de waarde die jij de klant te bieden hebt, het antwoord op bovenstaande vragen, ontbreekt nog op heel veel websites.

Denk dus goed na over wat jij de bezoekers te bieden hebt en zorg ervoor dat dit kort & bondig (remember… 5 seconden), concreet en opvallend op de website gecommuniceerd wordt. Een duidelijke baseline, headline, USP’s op de website kunnen hierbij helpen. Onze online marketeers bepalen samen met jou wat jouw value proposition is (indien deze nog niet duidelijk zou zijn) en hoe we deze zo optimaal mogelijk kunnen overbrengen naar de bezoekers.

Analyseren, optimaliseren, testen & implementeren

Conversie optimalisatie (CRO) bestaat uit een heel proces van analyseren, optimaliseren, testen en implementeren. Je gaat niet zomaar zaken veranderen omdat je gelezen hebt dat het beter is of omdat je buikgevoel het zegt. We onderbouwen onze hypotheses steeds met de nodige data. Het zou dan ook zonde zijn om zaken aan te passen die wel goed werken.

  • Verzamelen en analyseren van kwalitatieve en kwantitatieve data met behulp van diverse tools: Google Analytics, heatmaps, websurvey, screen recordings, enquêtes,…

  • Opmaken van een onderzoeksrapport en actieplan

  • Doorvoeren van de no-brainers en testen van de grotere veranderingen (A/B testen)

  • Implementeren van de succesvolle testpunten

  • Meten van de resultaten

Je voelt het al, er gaat dus heel wat tijd over de start van het opmeten van de data en de uiteindelijke implementatie. En dat schrikt heel wat mensen af. Maar het hoofddoel van conversie optimalisatie is nog steeds een hogere ROI en eens je deze hebt verkregen, is dat het wachten natuurlijk wel waard!

Discover marketing gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website aangenamer te maken.

Wil je aan de slag met conversie optimalisatie?

Onze ervaren online marketeers helpen je graag verder.

Ook zij kozen voor een betere online aanwezigheid