E-mail marketing

‘Spam, spam en nog eens spam’ We gaan het niet ontkennen… Er zijn heel wat manieren om slecht om te gaan met e-mail marketing. Maar doe je het goed en doordacht, dan is het een zeer krachtig medium om jouw klanten te binden, én zelfs extra aankopen te genereren.

Perfect voor klantenbinding

Op de vraag ‘waarom e-mail marketing?’ is dit het eerste wat we zullen antwoorden: het uitsturen van een nieuwsbrief, van promoties, service na verkoop, die zorgen ervoor dat je een sterke band kan aangaan met jouw huidige klanten. Je blijft in hun vizier en je kan hen voortdurend triggeren. En het mooie… wanneer het moment van (her)aankoop daar is, ben jij Top Of Mind! Promotionele e-mails naar klanten kunnen dan weer voor extra verkoop van complementaire producten leiden.

Goedkoper dan drukwerk

Dit spreekt voor zich. Geen kosten voor drukwerk, papier of portkosten. Eenmalig een mooi design laten maken en eventueel de kost van een e-mail marketing software. Meer is het niet. En deze kosten zijn niets vergeleken met het budget dat je steeds weer voor jouw papieren nieuwsbrief dient te voorzien.

Meetbaar resultaat

Hoeveel mensen hebben jouw direct mailing tussen de reclamefolders en lokale kranten effectief gezien? Het enige wat je weet is in hoeveel brievenbussen de mailing verdeeld is… Bij e-mailmarketing kan je exact meten hoeveel mensen de nieuwsbrief ontvangen hebben, geopend hebben, doorgeklikt hebben naar de website en zelfs geconverteerd hebben! Zo heb je een veel beter zicht op wat jouw e-mailcampagne nu effectief heeft opgebracht en kunnen we voortdurend bijsturen voor een optimaal resultaat.

Zeer doelgericht door segmentatie

Waar je vroeger, voornamelijk uit gemak, eenzelfde mail uitstuurde naar alle e-mailadressen uit jouw database, wordt er nu steeds meer gesegmenteerd. Niet één e-mail met één boodschap naar iedereen, maar verschillende e-mails met elk hun eigen boodschap naar groepjes e-mailadressen op wie de boodschap het meest effect heeft. En terecht! We worden er ons (gelukkig!) meer en meer van bewust dat kopers verschillende fases doorlopen in hun aankoopproces, verschillende interesses hebben en dus een verschillende boodschap nodig hebben. Daarnaast is het door de ontwikkeling van heel wat verschillende e-mailmarketing software & tools simpelweg veel eenvoudiger geworden om aangepaste e-mails te sturen naar verschillende segmenten.

Vormen van e-mail marketing

Afhankelijk van jouw doelstelling en de verwachtingen van de klant kunnen we 3 types van e-mail onderscheiden:

  • De campagne e-mail
    De campagne e-mails zijn over het algemeen zeer specifiek en actiegericht en worden meestal eenmalig ingezet. Denk hierbij aan een e-mail voor de verjaardag van een klant, communicatie over een speciale promotie, uitverkoop,… Het hoofdoel is hier voornamelijk directe verkoop stimuleren.

  • De servicemail
    Een orderbevestiging, een bevestiging van inschrijving, een herinnering,… deze e-mails worden gestuurd nadat een bezoeker een bepaalde actie heeft ondernomen. Ze spelen een belangrijke rol in de aankoopervaring van de klant.

  • De nieuwsbrief
    Nieuwsbrieven zijn voornamelijk gericht op het informeren en inspireren van de ontvangers maar kunnen ook verkoopgericht ingezet worden, bijvoorbeeld door het communiceren over nieuwe producten.

6 e-mail marketing tips

Bovenstaande voordelen van e-mailmarketing zijn uiteraard enkel van toepassing als je dit kanaal op een doordachte en correcte manier gaat inzetten. En dus niet voor irritatie gaat zorgen zoals nog te vaak het geval is. Hieronder enkele e-mail marketing tips om rekening mee te houden:

  • Vraag toestemming! Toestemming van de ontvangers is cruciaal én verplicht! Ongevraagde e-mails zijn spam en worden als irritant aanzien. Voorzie dus steeds een opt-in alvorens een e-mailadres op te nemen in jouw database. En voorzie ook een duidelijke opt-out, zodat ontvangers zich ook vlot kunnen uitschrijven.

  • Gebruik een e-mailmarketing strategie en stel deze af op jouw algemene marketing strategie. Nog te vaak vragen klanten ons om te starten met e-mailmarketing ‘omdat de concurrentie het doet’, ‘omdat we dat nog niet doen…’, zonder eigenlijk een duidelijke doelstelling voor ogen te hebben. Als je niet duidelijk voor ogen hebt wie je wil bereiken, waarom je e-mailmarketing wil inzetten en wat jouw boodschap is, dan begin je er beter niet aan.

  • Interessante & relevante content. Verstuur geen nieuwsbrief met zaken die jij graag wil vertellen, maar schrijf over topics die jouw klanten willen lezen. Geef hen een reden om jouw e-mail te openen, te lezen en door te klikken naar de website. Een oninteressante nieuwsbrief vliegt meteen de prullenbak in.

  • Personaliseer & segmenteer. Spreek jouw lezers persoonlijk aan en stel de boodschap af op hun interesses, gedrag en de fase van hun customer journey waarin ze op dat moment bevinden. Hoe meer de boodschap aansluit bij de ontvanger, hoe groter de impact en het gewenste resultaat.

  • Maak gebruik van e-mailmarketing software. Met tools zoals Mailchimp en Clang kan je heel eenvoudig een doordachte, doelgerichte en effectieve e-mailcampagnes opzetten. De personalisatie-, meet- en segmentatiemogelijkheden van deze tools zijn eindeloos. Wij geven jou graag advies over welke tool het meest geschikt is voor jouw campagnes.

  • Zorg voor een groeiende database. Zorg er voor dat jouw e-mail database, ondanks uitschrijvingen, steeds blijft groeien. Sociale media en offline communicatie kunnen hier een grote rol in spelen. Durf hier dus zeker in investeren. Hoe groter jouw database, hoe groter het effect van jouw campagnes (als het relevant is, uiteraard!).

Uiteraard hebben we nog heel wat meer tips om in het achterhoofd te houden bij het opzetten van een rendabele e-mailmarketing campagne, maar dit is alvast het voornaamste. Wil jij van start gaan met e-mailmarketing? Discover kijkt graag samen met jou hoe e-mail het beste kan ingezet worden binnen jouw huidige communicatiemix.

Discover marketing gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website aangenamer te maken.

Wil je aan de slag met E-mail marketing?
Onze experts helpen je graag verder

Ook zij kozen voor een betere online aanwezigheid