Display advertising

Naast de tekstadvertenties in de Google & Bing zoekresultaten biedt Google ook de mogelijkheid om te adverteren met beeldadvertenties in het ruime Google Display Netwerk (GDN). Denk aan grote billboards langs de snelwegen maar dan doelgerichter, goedkoper en uiteraard… online.

Gebruik deze video, rich media, dynamische of statische beeldadvertenties om jouw boodschap te verspreiden aan een ruim maar relevant doelpubliek. Ideaal voor branding of het boosten van jouw promotionele acties!

Waarom kiezen voor display advertising?

Ruim bereik

Je bent ongetwijfeld al advertentiebanners tegengekomen tijdens het surfen op één van je favoriete websites. De kans is groot dat deze, net zoals miljoenen andere websites, deel uitmaken van het Google Display Netwerk (GDN). Dit is een verzameling van heel wat verschillende websites, nieuwspagina’s, Google sites zoals Gmail & YouTube, apps en mobiele websites die een aantal ruimtes beschikbaar stellen voor advertenties. Dagelijks komen er hier ook steeds nieuwe websites bij. Je hoort het al. Door aanwezig te zijn binnen dit netwerk kan je een enorm ruim publiek bereiken.

Nieuwe klanten proactief benaderen

Terwijl je bij tekstadvertenties in de zoekresultaten van Google (de befaamde Google AdWords advertenties) voornamelijk de bezoekers aanspreekt welke al op zoek zijn naar jouw product of een oplossing voor hun probleem, is display advertising het perfecte medium om bewustzijn te stimuleren en mensen proactief richting jouw product of dienst te sturen. Ideaal voor branding dus! Bouw naamsbekendheid op met opvallende banners en zet zo jouw product/dienst, campagne of onderneming online in de kijker.

Adverteren naar het juiste publiek

De targeting mogelijkheden* van Display advertenties zijn eindeloos. Laat je banners enkel zien aan mensen die een interesse hebben in reizen of laat ze uitsluitend verschijnen op websites die gaan over verbouwen, segmenteer je doelgroep op basis van demografische gegevens of kies gewoon zelf op welke websites je exact jouw display advertenties wil plaatsen. Combineer deze verschillende opties met het uitsluiten van irrelevante websites en je zorgt ervoor dat je banners enkel getoond worden aan een geïnteresseerd en relevant publiek!

(* Ps. Wil je weten welke targeting mogelijkheden Display nu precies biedt, scrol dan even naar beneden. Daar zetten we de verschillende mogelijkheden voor jou op een rijtje.)

Goedkoper dan traditionele billboards

Jouw advertentiedrukwerk in een bushokje, magazine of een grote banner langs de E17. Indrukwekkend? Ja. Opvallend? Misschien. Betaalbaar? Zeker niet voor iedereen! Met Display banners verspreid over het internet doe je hetzelfde maar dan heel wat goedkoper (en gerichter). Offline betaal je meestal een vaste prijs, die gebaseerd is op ‘hoeveel mensen jouw advertentie mogelijks zouden kunnen zien’. Mogelijks… Bij display advertising kan je er voor kiezen om per klik te betalen. Je betaalt dus enkel wanneer mensen op jouw banner klikken en doorgestuurd worden naar de website. Bekijken ze jouw advertentie maar klikken ze niet door, dan hoef je helemaal niets te betalen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat de boodschap niet is blijven hangen.

Jouw boodschap in woorden, beeld of zelfs video

Naast talloze targeting mogelijkheden biedt Display advertising ook een uitgebreid gamma aan advertentiemogelijkheden. Druk je uit in woorden met de tekstadvertenties, of laat je creativiteit de vrije loop met banners of zelfs video. Je kan er ook voor kiezen om enkel op mobiele apparaten te verschijnen met aangepaste advertentieformaten.

Display targeting mogelijkheden

Hierboven hebben we het al even aangehaald: de targeting mogelijkheden voor jouw Display campagnes zijn eindeloos. We zetten de mogelijkheden hier even op een rijtje:

1

Context- of zoekwoordtargeting

Bij contexttargeting geven we, net zoals bij search advertising, relevante keywords op. Jouw advertenties zullen verschijnen op webpagina’s die deze keywords bevatten. Zo richt je je op een doelpubliek dat mogelijks geïnteresseerd is in jouw aanbod. Ben je een aannemer in isolatie, dan zou je door het opgeven van keywords als renovatie, isolatie, bouw,… op interessante renovatie/bouw blogs kunnen verschijnen. De kans is groot dat de bezoekers van dit blog een interesse hebben in jouw isolatiediensten.

2

Targeting op onderwerp

Google heeft de websites binnen het GDN onderverdeeld op basis van onderwerpen. Bij targeting op onderwerp kan je dus eenvoudig een selectie maken van vooraf gedefinieerde onderwerpen die met jouw product of dienst te maken hebben. Jouw boodschap zal dan getoond worden op alle websites die gerelateerd zijn aan de deze onderwerpen. Heel handig om een nieuw publiek te gaan bereiken!

3

Targeting op interesse

Terwijl Google bij onderwerp targeting kijkt naar de inhoud van verschillende sites, kan er ook getar-get worden op basis van interesse van de websitebezoeker. Dit gaat dus nog net iets verder dan de vorige targetingopties. Op basis van het zoek- en surfgedrag binnen een bepaalde periode wordt een interessecategorie aan een bezoeker toegekend. Denk hierbij bv. aan klussers, familiemensen, huisinrichtingfans, of bijvoorbeeld kunst- en theaterliefhebbers. Het enige wat je dus hoeft te doen is aanduiden welke interessecategorie(ën) je wil bereiken en Google laat jouw advertenties verschijnen over het hele web, maar enkel aan de surfers binnen de opgegeven categorie(ën).

4

Plaatsingstargeting

Bovenstaande targeting mogelijkheden helpen jou om een relevante selectie van websites te maken. Google doet dit voor jou, op basis van een aantal opgegeven criteria (keywords, onderwerp, interesse). Weet je zelf al op welke website jouw doelgroep zoal vertoeft? Nog beter! Met plaatsingstargeting kan je zelfgekozen websites opgeven waarop je met jouw banners zichtbaar wil zijn.

5

Demografische targeting

Richt jij je voornamelijk op mannen tussen de 23 en 50 jaar of eerder op jonge ouders? Met demografische targeting is het mogelijk om jouw doelgroep te gaan segmenteren op basis van demografische gegevens en zo je bestaande display campagnes wat specifieker en relevanter te maken.

6

Geografische targeting

Ook bij display advertising is het mogelijk om te gaan targeten op specifieke regio’s. Dit maakt het ook een zeer interessant medium om als lokale onderneming mee aan de slag te gaan. Door de campagnes te beperken tot een bepaalde regio kan je de kosten gaan drukken en de relevantie van je doelpubliek verhogen.

Hoe geraak ik aan banners?

Zoals hierboven reeds vermeld is display advertising het ideale medium om je visueel uit te drukken met behulp van banners of zelfs video. Heb je al banners? Super, dan hoef je deze juist nog even aan te leveren.

Beschik je nog niet over de nodige bannerset? Geen probleem! Wij werken samen met een aantal creatieve partners die gespecialiseerd zijn in het maken van banners voor display advertising. Zo beschik je snel en betaalbaar over het nodige visuele materiaal om je boodschap het Google Display Netwerk in te sturen.

SEA en Display advertising, de perfecte combinatie

Ben je al aan de slag met Google Adwords Search dan zou je deze campagnes perfect kunnen uitbreiden met Display advertising. Waarom? We sommen de 3 voornaamste redenen hier even op:

  • Met search advertenties ga je je voornamelijk richten op de actieve surfers, terwijl je met Display advertising eerder de latente surfers kan gaan aanspreken, op een moment dat ze nog niet actief op zoek zijn naar jouw product/dienst. Deze laatsten hebben vaak gewoon nog een klein duwtje in de rug nodig. Je potentiele klantengroep wordt dus plots heel wat groter!

  • De Google Search en Display advertenties worden beheerd binnen eenzelfde platform: Google Adwords. We hoeven dus geen nieuw account meer aan te maken en kunnen al jouw Google campagnes beheren, optimaliseren en analyseren op 1 plek.

  • Ook bij display gaan we conversies opmeten, welke overigens al ingesteld stonden voor jouw search campagnes (handig!). Maar hier ligt niet de focus. Display heeft voornamelijk een ondersteunende functie. We willen bezoekers laten kennismaken met jouw product of dienst, bewustzijn stimuleren en de interesse in het product of dienst gaan triggeren in de hoop dat de bezoekers vervolgens via organisch, direct of Search advertenties gaan converteren. We kijken hier dus vooral ook naar de ondersteunende werking van het Display kanaal.

Discover marketing gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website aangenamer te maken.

Wil je aan de slag met Google Display?

Onze ervaren online marketeers helpen je graag verder.

Ook zij kozen voor een betere online aanwezigheid