Social media advertising

Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest, Instagram,… Je kent ze ongetwijfeld wel: dé social kanalen van deze tijd. Kanalen waarop we uren van onze vrije tijd doorbrengen. Wij, jij, maar hoogst waarschijnlijk ook jouw klanten. Het ruime bereik en de mogelijkheid om heel gericht te targeten maken deze sociale netwerken dan ook heel interessante kanalen om op te gaan adverteren.

Welk sociaal netwerk nu het meest geschikt is voor jouw bedrijf, dat hangt onder andere af van de doelgroep die je wenst te bereiken en de sector waarin jij je bevindt. Wij helpen je graag bij het kiezen van het meest geschikte sociale media kanaal.

Waarom kiezen voor social media advertising?

Zeer groot bereik

Iedereen gebruikt sociale media. Oké, toch bijna iedereen. Waarbij Facebook oorspronkelijk populair was onder jongeren en studenten, gaan nu ook steeds meer 50+ers posten, liken en sharen. Daarnaast gebruiken we sociale media niet enkel meer om onze vriendengroep uit te breiden of op de hoogte te blijven van de laatste roddels, maar we gaan steeds vaker kennis gaan delen, actief informatie gaan zoeken over producten, bedrijven of diensten, reviews achterlaten,… Door het adverteren op jouw bedrijfspagina of het promoten van bepaalde tweets, pins of posts, kan je een heel ruime groep aan potentiële klanten bereiken.

Gericht jouw doelgroep aanspreken

Sociale media weten heel veel over hun gebruikers. Ze weten waar we wonen, wat we leuk vinden, wat ons beroep is, hoe oud we zijn,… héél veel! Want wij geven hen die informatie gewoon zelf, door ons profiel zelf in te vullen, door het volgen van Pinterest borden of door het liken van pagina’s. Dit maakt het voor bedrijven zeer interessant om gericht te gaan targeten. Door het kiezen van leeftijd, regio, interesses, beroep,… van de mensen die je wil bereiken, zorg je ervoor dat je advertenties enkel getoond worden aan een gerichte en zelfgekozen doelgroep. Je betaalt dus enkel voor het tonen van je advertenties aan een relevant publiek.

Talloze mogelijkheden

De mogelijkheden in social media advertising zijn eindeloos! Enerzijds heb je keuze uit de diverse beschikbare social media kanalen (Pinterest, Facebook, Twitter,…), daarnaast biedt elk kanaal ook verschillende advertentiemogelijkheden, met een eigen specifieke doelstelling voor ogen. Ook het format kan je vaak vrij bepalen: wil je adverteren met tekst, foto/afbeelding of liever video? Rekening houdend met jouw sector, doelgroep, doelstelling en budget helpen wij jou een succesvolle social mediacampagne opstellen.

Snel & betaalbaar

Dankzij de specifieke targeting mogelijkheden kan je al een social media campagne starten tegen een redelijk beperkt budget. Het mooie aan sociale media is ook dat nieuws zich vliegensvlug kan verspreiden. Populaire berichten waarvoor je eerst adverteert kunnen vervolgens verder gedeeld of doorgestuurd worden waardoor deze naast betalend bereik ook heel wat organisch bereik verkrijgen. En dat is mooi meegenomen natuurlijk!

Ideaal voor branding & visibiliteit

De reeds vernoemde voordelen zoals, gerichte targeting en ruim bereik, zorgen ervoor dat social media advertising zich perfect leent voor branding doeleinden. Jouw Facebook, Twitter of Instagram advertenties zullen misschien niet tot directe conversies leiden maar hebben, net zoals display advertising, een sterke ondersteunende werking. Ze zetten jouw merk, product of bedrijf in de kijker bij een relevant doelpubliek en ondersteunen zo branding en awareness.

Of één van de andere social media

Naast de 3 grootste sociale netwerken Facebook Twitter en LinkedIn is het ook mogelijk om te adverteren op bv. Pinterest of Instagram. Het beeldende karakter van deze sociale kanalen maken ze uitermate geschikt voor branding en het creëren van een bepaald gevoel en imago rond jouw product, merk of bedrijf.

Maar ook Google+, Tumblr, Spotify, YouTube en Snapchat kunnen ingeschakeld worden als advertentiekanaal. Je leest het, de mogelijkheden binnen sociale media advertising zijn enorm! Onze Discover online marketeers helpen jou hier dan ook heel graag mee verder.

Oei, ik heb nog geen Facebook bedrijfspagina!

Je hebt nog geen Facebook bedrijfspagina (of andere sociale media) maar wil graag genieten van de talloze voordelen van Facebook advertising? Geen probleem! Dit kunnen we oplossen:

  • Op Facebook kan je ook adverteren zonder het hebben van een bedrijfspagina. De mogelijkheden zijn wel beperkter dan wanneer je wel een bedrijfspagina hebt.

  • Een bedrijfsaccount of -pagina aanmaken op sociale media is gratis. Discover kan jou begeleiden bij het aanmaken van het gewenste sociale media account/profiel/pagina.

Is enkel adverteren op sociale media voldoende?

Je hebt besloten te adverteren op sociale media? Goed! Maar vergeet vooral niet dat sociale media draaien om interactie. Je kan gemakkelijk adverteren op jouw Facebook pagina en in een paar dagen 500 nieuwe vind-ik-leuks binnenhalen. Maar voorzie je dit nieuwe publiek niet tijdig van interessante en leuke content, dan raak je ze weer even makkelijk kwijt. Social media advertising is het meest effectief wanneer het onderdeel uitmaakt van een hele social media strategie.

Hulp nodig? Discover adviseert of begeleidt jou graag bij het uitdenken en opstellen van een gericht social media marketing plan.

Discover marketing gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website aangenamer te maken.

Wil je aan de slag met social advertising

Onze ervaren social media experts helpen je graag verder.

Ook zij kozen voor een betere online aanwezigheid