Adverteren op YouTube

Op nummer 1 prijkt uiteraard Google, maar de 2de grootste zoekmachine is YouTube. Je weet wel, het videokanaal waar we allemaal wel al eens een videoclip, how-to filmpje of een video over katten zijn gaan opzoeken. En net zoals Google biedt ook YouTube de mogelijkheid om te adverteren.

Jouw banner rond het favoriete filmpje van jouw doelgroep, of jouw videospot vertonen net voor een YouTube hit? Het kan allemaal! YouTube advertising is ideaal als aanvulling op jouw TV campagne en biedt tal van mogelijkheden om jouw bedrijf, merk of product onder de aandacht te brengen.

Waarom kiezen voor video advertising op YouTube?

Enorm groot bereik

We zeiden het al, YouTube is de 2de grootste zoekmachine en dat levert natuurlijk een enorm groot bereik op: meer dan een miljard gebruikers die samen dagelijks honderden miljoenen uren aan video’s bekijken. En die aantallen schieten jaarlijks de lucht in. Als adverteerder is YouTube dus uiterst geschikt om snel en creatief awareness en naamsbekendheid te gaan verwerven bij een ruim publiek.

Lage kost per view, soms zelfs geen…

In tegenstelling tot AdWords Search, betaal je bij YouTube advertenties meestal per view. En een view, is wel degelijk een view hier. Een kijker moet jouw advertentie 30 seconden bekeken hebben alvorens er kosten zullen aangerekend worden. Duurt jouw spot helemaal geen 30 seconden dan betaal je wanneer deze volledig uitgekeken is. Door hier slim op in te spelen zorg je ervoor dat je meer awareness & visibiliteit creëert dan jou uiteindelijk zal aangerekend worden. Daarnaast ligt de kost voor een vertoning meestal lager dan een Google AdWords klik en je kan al adverteren aan 5 cent per view.

Naast kost per view kan ook een kost per klik aangerekend worden wanneer een kijker doorklikt op de call-to-action die verschijnt tijdens het afspelen van jouw filmpje. De kijker wordt zo naar een relevante pagina op jouw website geleid en de kost ligt hier opnieuw lager dan de klikken op de Google advertenties. Opnieuw geen reden dus om het niet even uit te testen.

Veel gerichter dan een klassiek TV-spotje

Waar je bij televisiereclame weinig controle hebt over wie nu precies jouw spot te zien krijgt, heb je bij YouTube hier heel wat meer in te bepalen. Targeting op basis van interesse van de kijker, leeftijd, geslacht of locatie, is net zoals bij Display advertising, perfect mogelijk bij YouTube. Of kies ervoor dat jouw spot enkel verschijnt voor video’s die gaan over een bepaald onderwerp. Denk hierbij aan een reclamespot voor bouwmaterialen die verschijnt voor een video over doe-het-zelf bouwklusjes. Dankzij de specifieke targeting mogelijkheden zorg je ervoor dat jouw filmpje enkel getoond wordt aan een relevant doelpubliek.

Keuze uit diverse YouTube advertentiemogelijkheden

De meest bekende vorm van adverteren op YouTube is de InStream vorm. Je hebt ongetwijfeld wel als eens op ‘Skip ad’ geklikt om een video te bekijken na eerst 5 seconden geduldig te moeten wachten. Wel, dit is de InStream advertentievorm: het tonen van jouw spotje voor een YouTube video (al dan niet skippable). Maar daarnaast is het ook mogelijk om te kiezen voor een gesponsorde video in de YouTube zoekresultaten, gebaseerd op zoekwoorden (InSearch), een bumper ad van 6 seconden of voor banners rond en over een video die opgenomen worden in de suggestielijst (InDisplay). Deze laatste vorm is eerder te vergelijken met een banner en werkt op een kost per klik betaalmodel. Voor ieder wat wils dus!

Een goede videospot is een must voor goede resultaten

Hoe groot jouw budget ook is, hoe gericht jouw targeting ook ingesteld staat, zonder een goede, overtuigende en kwalitatieve video haal je nooit het optimale resultaat uit jouw YouTube campagne. Logisch, want het is jouw video die de kijkers moet overtuigen om over te gaan tot actie.

Maar wat is een goede video? Een aantal tips om rekening mee te houden

  • Gebruik kwalitatieve videobeelden. Jouw video is, op het moment dat het bekeken wordt, jouw visitekaartje. Een amateuristisch filmpje geeft al snel een foutieve, onprofessionele indruk.
  • Zorg voor een overtuigende & activerende boodschap. Geef duidelijk aan wat je wil dat de kijkers doen na het bekijken van jouw spot en waarom ze dat zeker moeten doen
  • Plaats jouw kernboodschap vooraan in de video. Besluit de kijker om de spot toch weg te klikken na 5 seconden, dan heeft deze toch de kernboodschap meegekregen.
  • Stem jouw video af op de juiste doelgroep. En kan je binnen jouw doelgroep nog segmenten maken, gebruik dan per segment een ander filmpje en targeting.
  • Merknaam snel vermelden/in beeld. Zelfde reden als met de kernboodschap: skippen kijkers de ad na 5 seconden, dan hebben ze toch jouw merknaam al gezien.
  • Gebruik humor om de aandacht te trekken. Zeker op een medium als YouTube (luchtig & jong) wordt humor wel geapprecieerd.

Beschik jij reeds over een toffe video voor een YouTube campagne? Top! Dan hoef je hem enkel aan te leveren en wij doen de rest. Beschik je nog niet over het gepaste beeldmateriaal, dan kijken we samen welke creatieve partner we hiervoor kunnen inschakelen.

Discover marketing gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website aangenamer te maken.

Wil je meer weten over de concrete mogelijkheden binnen Youtube en wat het voor jouw bedrijf kan betekenen?

Ook zij kozen voor een betere online aanwezigheid