‘Wacht, ik zoek het even op Google’ Herkenbaar? Uiteraard! Het grootste deel van de surfers gebruikt Google als primaire bron van informatie. Maar daarnaast zijn ook de kleinere broertjes Bing en App Store sterk in opkomst.
Het principe is eenvoudig. Iemand geeft een zoekwoord in en de zoekmachine probeert de juiste resultaten voor deze persoon naar voren te brengen. Dus daar wil je als bedrijf ook aanwezig zijn. Liefst bovenaan, want veel verder dan pagina 1 of 2 geraakt de ongeduldige surfer meestal niet.
Er zijn 2 manieren om bovenaan in de Google zoekresultatenlijst te verschijnen. Organisch, door je website dusdanig te optimaliseren zodat Google er zelf voor kiest jou bovenaan te plaatsen voor bepaalde zoekopdrachten (Lees: SEO). Dit vergt natuurlijk heel wat inspanningen en tijd. Maar het kan ook heel wat sneller. Dankzij SEA of Search Engine Advertising genoemd, verschijn je in een mum van tijd bovenaan. Voor Google is de benaming hiervan Adwords en voor Bing zijn dit Bing Ads.