Zoekmachine adverteren

‘Wacht, ik zoek het even op Google’ Herkenbaar? Uiteraard! Het grootste deel van de surfers gebruikt Google als primaire bron van informatie. Maar daarnaast zijn ook de kleinere broertjes Bing en App Store sterk in opkomst.

Het principe is eenvoudig. Iemand geeft een zoekwoord in en de zoekmachine probeert de juiste resultaten voor deze persoon naar voren te brengen. Dus daar wil je als bedrijf ook aanwezig zijn. Liefst bovenaan, want veel verder dan pagina 1 of 2 geraakt de ongeduldige surfer meestal niet.

Er zijn 2 manieren om bovenaan in de Google zoekresultatenlijst te verschijnen. Organisch, door je website dusdanig te optimaliseren zodat Google er zelf voor kiest jou bovenaan te plaatsen voor bepaalde zoekopdrachten (Lees: SEO). Dit vergt natuurlijk heel wat inspanningen en tijd. Maar het kan ook heel wat sneller. Dankzij SEA of Search Engine Advertising genoemd, verschijn je in een mum van tijd bovenaan. Voor Google is de benaming hiervan Adwords en voor Bing zijn dit Bing Ads.

Adverteren op relevante zoekwoorden

Concreet ga je bij een SEA campagne bieden op bepaalde zoekopdrachten, keywords zoals wij ze noemen, zodanig dat wanneer een bezoeker een van deze keywords ingeeft, jouw advertenties verschijnen in de zoekresultatenlijst. Je kan zelf beslissen voor welke woorden je wel en niet zichtbaar wil zijn. Een verkoper van computers ziet zijn advertenties graag verschijnen voor ‘nieuwe computer kopen’ maar niet voor ‘tweedehands computer’ of ‘computer huren’. Hoe relevanter je keywords, hoe relevanter de bezoekers die je naar je website leidt.

Adverteren op het juiste moment

Met zoekmachine adverteren bereik je de mensen op het moment dat ze zelf actief op zoek zijn naar informatie over een dienst of product die jij aanbiedt. Het juiste moment dus, want deze bezoekers staan al wat verder in de aankoopfase. Ze weten al wat ze willen, alleen nog niet waar of bij wie. Met overtuigende en relevante advertenties kan je hen dat snel even duidelijk maken! Ook kunnen we jouw campagnes elk moment starten en pauzeren wat maakt dat je zo heel goed kan inspelen op bepaalde seizoenen, gebeurtenissen of acties.

Betalen per klik

Google AdWords of Bing Search zijn gebaseerd op een cost per click (CPC) -model. Dit wil zeggen dat je enkel betaalt wanneer een zoeker op je advertentie klikt, dus niet voor het aantal keer je advertentie verschijnt in de resultatenlijst. Hoeveel zo’n klik precies kost hangt af van heel wat factoren zoals de concurrentie, kwaliteit van je advertenties, de positie waarop je verschijnt. Dit kan dus voor elk keyword in je campagne verschillen. Wij houden deze biedingen voortdurend in de gaten en verlagen of verhogen deze waar nodig. Doordat we een maximumbod en –budget kunnen instellen zijn we in staat om een perfecte controle te houden op het vooropgestelde budget. Je betaalt dus maar zoveel als je zelf wil betalen.

Geschikt voor elk budget

Door het slim inzetten van de goede keywords, overtuigende en relevante advertenties en de juiste biedingen, zijn we in staat om een succesvolle campagne te laten lopen tegen een zo laag mogelijke prijs. Dit zorgt ervoor dat het voor KMO’s en lokale ondernemingen mogelijk is om te concurreren tegen de grote bedrijven. Je hoeft helemaal niet over de grote marketingbudgetten te beschikken om in de zoekmachines te adverteren, je moet er gewoon slim mee omgaan!

Regionaal of zelfs lokaal adverteren

Adverteren op heel België, provincie Oost-Vlaanderen of specifiek op Sint-Niklaas. Met SEA kan je heel gericht gaan targeten op taal en locatie. Het is tenslotte voor een aannemer isolatie in West-Vlaanderen niet altijd even interessant om naar boven te komen voor ‘aannemer isolatie Lommel’. Heel wat KMO’s opereren in een bepaalde regio of straal rond hun fysieke locatie en daar houden we ook rekening mee.

Discover stuurt op conversies

Het mooie aan online marketing is dat zo goed als alles meetbaar is! Hoeveel mensen hebben op jouw advertenties geklikt, hoe vaak zijn ze vertoond, maar ook… hoeveel hebben ze nu opgebracht? Dit laatste kunnen we meten door het instellen van conversies. Wat deze conversies precies zijn hangt af van jouw doelstelling: versturen van contactaanvragen op de website, versturen van een offerteformulier of eerder downloaden van een brochure of opvragen van de routebeschrijving. Door dit alles te gaan meten krijgen we een veel beter beeld van de prestaties en rendabiliteit van jouw campagnes. Zo kunnen we ervoor kiezen om dure keywords, die zelden tot nooit tot conversies leiden, uit te zetten en hoger te bieden op keywords met een hogere conversieratio. Wij gaan op zoek naar de balans tussen zo veel mogelijk conversies tegen een zo laag mogelijke kost per conversie.

Onze SEA werkwijze

Je wil aan de slag met Google AdWords zoekadvertenties of Bing advertising. Goed! Maar hoe gaat dat nu exact in zijn werk? Bij het bouwen van jouw campagnes volgen wij steeds het volgende stappenplan:

1 Kick-off 

Doelstelling & focus bepalen tijdens kick-off meeting

Vooraleer we de campagnes gaan bouwen is het natuurlijk belangrijk dat we weten wat je wil bereiken met de advertenties. Is het een eenmalige promo voor een specifiek product/dienst? Wil je het aantal bezoekers van je website boosten in functie van naamsbekendheid of wil je simpelweg meer gaan verkopen? De campagnes worden steeds gebouwd met een specifieke doelstelling voor ogen. Want de manier waarop een campagne in elkaar zit, is niet voor elke doelstelling hetzelfde. Om dit te achterhalen houden we voor de start van een project steeds een kick-off call/meeting. Eén van onze ervaren marketeers belt jou dan even op of plant een meeting in om kort kennis te maken en de doelstellingen, focus, verwachtingen,… af te stemmen.

2 KWR

Zoekwoordenonderzoek

De basis van een goede advertentiecampagne zijn de keywords. Waar zoeken de mensen op? Zoeken ze eerder op de woorden die jij zelf gebruikt of toch eerder op synoniemen? Op basis van de juiste zoekwoorden of keywords gaan we aan de slag. Die relevante zoekwoorden helpen ons bij het opbouwen en structureren van de verschillende campagnes en advertentiegroepen.

In het SEO traject wordt een heus zoekwoordenonderzoek opgesteld en dat vormt de basis voor alle volgende website optimalisaties. Met andere woorden, het SEO en SEA verhaal zijn heel nauw met elkaar verbonden.

3 Opzet

Structuur & opbouw van de AdWords en/of Bing campagnes 

Met een concrete doelstelling voor ogen en een lijst relevante keywords is het tijd om de campagnes te gaan opbouwen. Dankzij de keywordlijst identificeren we verschillende campagnes, welke we nog eens opdelen in verschillende advertentiegroepen met elk hun eigen cluster keywords en advertentietekst(en). Per campagne stellen we de gewenste locatietargeting, taal en budget in. Bij het schrijven van de advertentieteksten zorgen we ervoor dat ze relevant zijn en de bezoekers aansporen om door te klikken en vervolgens te converteren. En niet te vergeten, we stellen alle gewenste conversies in zodanig dat we precies weten wat de campagnes nu eigenlijk opbrengen en of de vooropgestelde doelstelling behaald wordt.

4 Optimalisatie 

Voortdurend optimaliseren van de SEA campagnes op basis van de resultaten 

In principe ben je nooit klaar met je campagnes. Google AdWords & Bing geven heel wat mogelijkheden en inzichten die je helpen om de campagnes verder te optimaliseren. Het ene werkt al beter voor jouw specifieke campagnes dan het andere en je kan het dus aanschouwen als een continu proces van testen, meten en verbeteren. Wekelijks houden we de campagnes in de gaten en optimaliseren we waar nodig. Hieronder een kort overzicht van mogelijke optimalisatie activiteiten:

  • Bidupdates: het bod op de verschillende keywords verhogen of verlagen waar nodig
  • Negatieven identificeren: woorden waarbij we niet willen verschijnen gaan we uitsluiten. Dit doen we bv heel vaak met woorden als ‘tweedehands’ (wanneer je enkel nieuwe producten aanbiedt), ‘huren’ (wanneer je enkel verkoopt),…
  • Nieuwe zoekwoorden toevoegen
  • Advertentie-extensies toevoegen en updaten: telefoonnummer, adres, highlights, reviews,…
  • Testen met advertentieteksten
  • Slecht scorende keywords uitsluiten
  • Testen met bestemmingspagina’s

Zoals reeds gezegd, de mogelijkheden zijn eindeloos!

5 Rapportage

Rapporteren van de campagneresultaten

Maandelijks bezorgen wij een rapport waarin we een overzicht geven van de voornaamste resultaten. We maken een vergelijking met de resultaten van de maand(en) voordien zodat je een goed beeld krijg van de evolutie van de lopende campagnes en geven advies omtrent verder optimalisaties. Zo ben je steeds op de hoogte van waar je geld naartoe is gegaan en hoeveel de campagnes nu hebben opgeleverd.

Ik heb al lopende campagnes!

Je werkt al samen met een ander digitaal bureau of je bent zelf al aan de slag gegaan met SEA? Super, dan ben je alvast overtuigd van de voordelen van dit online advertentiekanaal! Onze online marketeers kunnen jouw campagnes controleren, analyseren en aangeven waar wij eventueel nog een meerwaarde kunnen bieden. Indien gewenst nemen wij het beheer van de campagnes dan gewoon over.

Mogelijke meerwaarde:

  • Verhogen click through rate (CTR of doorklikpercentage) campagnes (dwz, nog meer bezoekers)
  • Verlagen kost per conversies (dwz, meer winst)
  • Verhogen relevant verkeer (dwz, nog meer relevante bezoekers)
  • Verhogen van de kwaliteitsscore van uw campagnes (dwz, lagere kosten)
  • Verhogen ROI (dwz, meer winst)

Vraag ons een vrijblijvende second opinion van je huidige campagnes

Discover, een Google Adwords Certified Partner

Euh.. wat? Google deelt badges uit aan de beste online marketing bureaus die aan een aantal strenge voorwaarden voldoen, als blijk van vertrouwen. En jawel, ook wij mochten zo eentje ontvangen. Wat houdt dit nu precies in:

  • Onze online marketeers zijn steeds op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen Google AdWords.

  • Onze online marketeers moeten slagen voor heel wat examens om zo hun kennis van het vak te bewijzen.

  • We staan rechtstreeks in contact met Google waardoor we steeds up-to-date zijn en rechtstreeks kunnen aankloppen bij eventuele problemen.

Zo’n badge geeft jou dus de zekerheid dat je je budget toevertrouwd aan een online agency dat weet hoe AdWords in elkaar zit. Nog op zoek naar een partner? Aarzel dan niet en neem vandaag nog contact op!

Discover marketing gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website aangenamer te maken.

Wil jij aan de slag met Google Adwords

Onze ervaren online marketeers helpen je graag verder

Ook zij kozen voor een betere online aanwezigheid