Sociale mediastrategie

Sociale media als Facebook worden niet louter meer gebruikt om vakantie-selfies te delen, jouw nieuwste aankoop te delen of spelletjes als Candy Crush of FarmVille te spelen. Steeds meer en meer mensen gebruiken kanalen als Twitter en Facebook om een beeld te krijgen van hun toekomstige werkgever, reviews te lezen en te delen of als alternatief op de customer service.

Als bedrijf wil je dan ook aanwezig zijn op deze kanalen en liefst zo goed en slim mogelijk. Niet eenvoudig… Hoe traag het gaat om vertrouwen te creëren, zo snel ben je het opnieuw weer kwijt. Het vergt geduld, veel tijd, creativiteit maar vooral: een doordachte sociale mediastrategie.

Een geïntegreerde sociale mediastrategie

Sociale mediakanalen zijn niet meer weg te denken uit de huidige mediamix. Heel wat bedrijven starten met het gebruiken van sociale media als marketingkanaal ‘enkel en alleen omdat de concurrent dat ook doet’. Nochtans valt er veel meer mee te bereiken. Denk maar aan het vergroten van naamsbekendheid, employer branding, stimuleren van lead generation of verkoop, maar vooral ook het versterken en onderhouden van klantenrelaties. Je moet het alleen wel op een doordachte en strategische manier aanpakken, en met een welbepaald doel voor ogen.

Wij bekijken samen met jou hoe sociale media passen binnen jouw totale marketingaanpak en hoe we dit kunnen vertalen naar een specifieke sociale mediastrategie. Zodanig dat er steeds op een geïntegreerde en eenduidige manier gecommuniceerd wordt naar jouw doelgroep over alle verschillende kanalen heen.

Sociale media marketingplan

Met social media marketing begin je niet van de ene dag op de andere. Het vergt heel wat tijd en moeite maar vooral ook denkwerk vooraf waarvan de output kan gebundeld worden in een heus social media plan. Zo’n plan van aanpak bevat antwoorden op vragen als

  • Wat wil je bereiken met je aanwezigheid op sociale media?

  • Wat wordt er al over jou gezegd?

  • Wie zal berichten plaatsen?

  • Hoe willen we overkomen naar onze fans? Wat is onze tone of voice?

  • Hoe vaak zal je berichten/pins/posts/tweets plaatsen?

  • Welke type content gebruik je? Werken video’s beter dan afbeeldingen? Dient er een blog achter jouw post te hangen?

  • Hoe ga je om met reacties op sociale media?

  • Ga je gebruik maken van social media advertising of niet?

  • Heb je genoeg interne content of ga je gebruik moeten maken van externe content?

  • Hoe ga je het effect van deze sociale mediakanalen analyseren/evalueren?

Een kleine greep uit een heleboel vragen die nog te vaak vergeten worden wanneer bedrijven aan de slag gaan met sociale media. Dit zorgt ervoor dat de aanvankelijk met veel trots opgezette Facebookpagina nog te vaak in de vergeetput terecht komt.

Het opstellen van een social media marketingplan is een must voor het geslaagd & consistent inzetten van deze kanalen. De sociale media specialisten van Discover helpen jou hier graag mee verder!

Sociale media monitoring

Mensen praten. Ze praten over jouw producten, ze praten over jouw merk én vooral… ze doen dit voornamelijk online! Een vraag via Twitter, een foto van hun nieuwe aankoop op Instagram, een klacht op Facebook… Het zou toch zonde zijn moest je al deze waardevolle feedback missen omdat je zelf niet actief meeluistert?!

Met behulp van sociale media monitoring tools kan je luisteren en begrijpen wat mensen over jouw merk te zeggen hebben. (Zelfs wanneer je niet actief aanwezig bent op alle kanalen.) Dit geeft natuurlijk een schat aan informatie! Het geeft inzichten in het beeld dat het publiek reeds heeft over jou, de markt waarin je je (wil) bevindt(en) of zelfs jouw concurrenten. Inzichten waarmee je veel gerichter en efficiënter kan gaan communiceren met jouw doelpubliek.

Shareable content is king

Content die lovable, likeable en shareable is, daar draait het allemaal om. Het hebben van een Facebookpagina alleen volstaat niet. Je kent het ongetwijfeld wel: het laatste bericht van een pagina dateert van een half jaar voordien. Ga jij deze pagina liken? Hoogstwaarschijnlijk niet. Hoe relevanter de content is die jij aanbiedt, hoe groter jouw bereik en hoe aantrekkelijker het wordt voor potentiële fans om jouw account te volgen.

Zorg er dus voor dat je jouw fans & volgers tijdig voorziet van interessante posts, tweets, video’s of blogartikels. Dit vergt natuurlijk heel wat tijd, moeite en planning. Wij helpen jou bij het opstellen van een content kalender waarin aangegeven wordt welke content, onder welke vorm, waar en wanneer zal geplaatst worden. Zo vermijd je dat je plots zonder inspiratie komt te zitten en valt jouw aanwezigheid op Facebook niet voor maanden stil. Wil je dat wij jouw hele sociale media beheer op ons nemen, dan kan dat ook!

Moet ik dan op alle sociale mediakanalen actief zijn?

Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, Snapchat, WhatsApp, LinkedIn, YouTube… Het zijn er veel, en er komen er nog altijd nieuwe bij! Gelukkig is het zeker niet altijd nodig of voor iedereen even interessant om op al deze kanalen actief te zijn. Welke kanalen jij nu het beste inzet hangt af van jouw doelgroep, doelstelling en sector. Voor bedrijven die actief zijn in de mode of designsector zijn kanalen zoals Pinterest en Instagram, waarbij visuele beelden centraal staan, ideaal. Ben je voornamelijk actief in de B2B sector dan is LinkedIn het meest aangeraden kanaal. Onze online marketeers bekijken samen met jou welke kanalen nu het best aansluiten bij jouw bedrijf, doelstelling en doelgroep.

Discover marketing gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website aangenamer te maken.

Wil jij aan de slag met Social mediastrategie?

Onze social media experts helpen je graag verder.

Ook zij kozen voor een betere online aanwezigheid