Webanalytics

Uit welke regio komen jouw websitebezoekers? Hoeveel van jouw bezoekers gaan over tot een aankoop? Welk kanaal uit jouw online mediamix heeft iemand aangezet om over te gaan tot een aankoop?

Allemaal vragen waarvan het antwoord van onschatbare waarde kan zijn voor het optimaliseren van jouw website of communicatiecampagnes. Allemaal vragen die kunnen beantwoord worden met behulp van webanalytics, wanneer het op een correcte manier wordt geïmplementeerd én geïnterpreteerd. Bij Discover zien we dit dan ook als de basis van al onze online marketing diensten.

Campagneresultaten meten

Of je nu een Google AdWords campagne hebt lopen, een campagne op sociale media of actief bezig bent met zoekmachine optimalisaties, het doel is hetzelfde: resultaten halen. Het handige aan al deze online marketing diensten, is dat alles meetbaar is. Is het niet binnen het medium zelf, dan is het via webanalytics tools. Bij Discover maken we steeds gebruik van Google Analytics voor het gedetailleerd meten van de resultaten en evolutie van jouw online marketing campagnes, individueel maar ook onderling. Op basis van deze resultaten kunnen we de campagnes verder gaan sturen en optimaliseren.

Jouw bezoekers leren kennen

Webanalytics tools als Google Analytics geven jou ook zeer interessante inzichten over jouw websitebezoekers en online klanten. Waar komen ze vandaan? Heb je voornamelijk mannelijke klanten of eerder een vrouwelijk publiek? Wat is de online customer journey die ze afleggen? Allemaal inzichten die een belangrijke rol kunnen spelen in jouw verdere marketing beslissingen en uitingen.

De kwaliteit van jouw website meten

Naast het meten van de kwaliteit van jouw campagnes en het verkrijgen van inzichten in jouw doelgroep, vormt webanalytics ook de basis voor conversie optimalisatie. Hoeveel percentage van jouw websitebezoekers gaat over tot aankoop? Welke pagina’s zorgen ervoor dat mensen de website meteen weer verlaten? Dankzij deze statistieken kunnen we achterhalen waar bezoekers problemen ervaren op jouw website en trachten deze dan ook van de baan te helpen.

Optimalisaties gebaseerd op conversies

“Ik kreeg veel meer klikken op mijn Google advertenties toen ik het zelf deed…” we horen het wel vaker. Soms klopt dit ook, maar da’s ook heel logisch te verklaren. Je krijg heel veel irrelevante klikken binnen en je wil tenslotte toch enkel betalen voor bezoekers die ook effectief een offerteaanvraag doen, een bestelling plaatsen of een contactaanvraag versturen.

Bij Discover starten we dan ook elk online marketing project met het definiëren van de doelstelling, het omzetten van deze doelen in effectieve website-conversies (acties die de bezoeker uitvoert zoals bijvoorbeeld een online offerte aanvraag) en het instellen van deze conversies in de webanalytics tools. Deze conversies staan vervolgens centraal in al onze analyses en verdere optimalisaties.

Google Analytics

De website analyse tool die we bij Discover steeds gebruiken is Google Analytics. Dit is de meest gebruikte tool voor het analyseren van websites & online marketing campagnes en is bovendien gratis. Je kan aan de slag met zeer ruime data analysemogelijkheden. Geen enkele reden dus om niet gebruik te maken van deze handige website tracking tool.

Wil je graag weten wat jouw bezoekers op jouw website doen, waar ze vandaan komen en wie ze zijn? Wij helpen jou graag verder. Hieronder een overzicht van wat we voor jou kunnen betekenen:

  • Aanmaken van een gratis Google Analytics account.
  • Implementeren van Google Analytics op de website.
  • Op orde zetten van bestaand Analytics account.
  • Instellen van een duidelijke rapportage dashboard op maat.
  • Analyse en rapportage van de website statistieken en resultaten.
  • Advies omtrent verbeteren van campagnes, website,… gebaseerd op de resultaten.
  • Training geven in Google Analytics zodanig dat jij hier zelf mee aan de slag kan.

Discover marketing gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website aangenamer te maken.

Wil je meer inzichten krijgen in jouw campagnes, doelgroep of website?

Onze experts helpen je graag verder

Ook zij kozen voor een betere online aanwezigheid