Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Stel, je bent op zoek naar informatie over vloerisolatie. Wat doe je? Hoogstwaarschijnlijk koning Google raadplegen! Je gaat ‘vloerisolatie’ ingeven als zoekopdracht en ontvangt daarvoor een hele lijst aan zoekresultaten of websites waarvan Google denkt dat ze jou de nodige info kunnen geven over je ingegeven zoekopdracht.

Vervolgens klik je één van de zoekresultaten aan, meestal de eerste, en ga je op zoek naar de gewenste info. Biedt het eerste resultaat niet helemaal wat je zoekt, dan ga je terug naar de lijst en klik je de volgende zoekopdracht aan. Dit doe je tot je datgene gevonden hebt wat je wil. Maar hoe vaak kom je verder dan de resultaten op pagina 2, 3 of verder? Hoe hoger een bedrijf in de lijst verschijnt, hoe meer kans dat er nieuwe bezoekers naar de website worden geleid.

En dat is nu net wat we trachten te doen met zoekmachine optimalisatie, kortom SEO. We gaan jouw website dusdanig optimaliseren dat hij hoog zal verschijnen in de zoekresultatenlijst van Google. Want zo trek je nieuwe en relevante bezoekers aan.

Waarom zoekmachine optimalisatie? 

Word online gevonden!

Gedaan met het sprokkelen van brochures en catalogussen in diverse winkelpunten (of toch bijna). Willen we informatie, dan zoeken we die gewoon snel online op. Als bedrijf wil je dus ook online gevonden worden. Komt jouw website wel voor in Google wanneer mensen naar jouw hoofdservice/product zoeken? Zo niet, dan heb je een probleem! Door jouw website te optimaliseren met behulp van SEO, geeft Discover de online vindbaarheid van jouw bedrijf een stevige boost.

Relevante topposities halen in Google zoekresultaten

Naast ervoor zorgen dat je website überhaupt verschijnt in de Google zoekresultaten, is ons doel om jouw website ook zo hoog mogelijk te laten ranken in Google. Hoe hoger de ranking van jouw website, hoe hoger jouw bezoekersaantal, naamsbekendheid of zelfs verkopen. Samen bekijken we voor welke relevante zoekwoorden en/of regio jouw ranking nog kan verbeterd worden en waarop we dus de focus moeten leggen binnen onze SEO optimalisaties.

Duurzame investering op lange termijn

Met SEA kan je heel snel bovenaan de Google zoekresultaten verschijnen, als advertentie. Met SEO loopt dit allemaal iets trager maar het levert je wel heel wat meer op. Bovenaan staan met je AdWords advertentie betekent o.a. dat je meer geld wil bieden voor een klik dan jouw concurrenten (lees: onder andere… hangt ook nog van heel wat andere factoren af!). Bovenaan staan in de organische zoekresultaten betekent gewoon dat je een technisch en content sterke website hebt. Veel moeilijker voor je concurrenten om jou voorbij te steken dan bij SEA en veel standvastiger.

Verhoog jouw concurrentiepositie

Door jouw positie in de Google zoekresultaten te verhogen, verhoog je ook jouw online concurrentiepositie. Bezoekers zullen de resultaten afgaan tot ze datgene gevonden hebben wat ze zoeken, van boven naar onder. Verschijnt de website van een concurrent boven jou en voldoet deze aan de verwachtingen van de bezoeker, dan komt die misschien nooit op jouw website terecht. Door jouw website te optimaliseren ga je de rollen omdraaien. Want hoe hoger jouw website rankt, hoe meer bezoekers en hoe groter de kans dat deze bezoekers bij jou gaan aankopen i.p.v. bij jouw lager scorende concurrent. Wees hen dus een stapje (plaatsje) voor!

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie en hoe verloopt zo’n SEO project bij Discover nu precies?

Een goed scorende website heb je natuurlijk niet op 1-2-3. Terwijl je bij SEA op korte termijn resultaten zal merken, zal je voor SEO heel wat meer tijd moeten voorzien. Het vergt dan ook heel wat meer inspanningen.

Bij een SEO project doorlopen wij standaard een aantal fases:

1 Kick-off 

Kennis maken en projectbeschrijving tijdens kick-off meeting

We starten elk project met een kick-off meeting waarin we het verloop van het project bespreken, elkaars verwachtingen afstemmen, de doelstelling vastleggen en al een aantal eerste belangrijke vragen beantwoorden. En daarnaast is het ook gewoon fijn voor beide partijen om elkaar eens te ontmoeten, zodat je weet wie de komende maanden achter de telefoon/mailbox zit

2 Tools koppelen

Instellen van handige tools 

Om de resultaten van de SEO optimalisaties correct te kunnen rapporteren maakt Discover gebruik van een aantal handige tools zoals Google Analytics, Tag manager, WebCeo,… Deze tools geven ons inzichten in de evolutie van de ranking, het aantal websitebezoekers en het aantal verkopen. Na de kick-off meeting starten we dus met het instellen van deze tools zodanig dat we van bij de start de SEO evolutie van de website kunnen gaan opmeten.

3 Technische SEO

Technische check van de website 

Tijdens deze fase bekijken we de technische opbouw van de website. Hoe zit het met de snelheid van de website? Zijn de URL’s logisch opgebouwd? Is er een sitemap aanwezig? Is de website wel mobielvriendelijk? Allemaal zaken waarmee Google rekening houdt bij het toekennen van de ranking, maar die nog te vaak vergeten of onderschat worden. Discover maakt een technische analyse op en bespreekt samen met de webdeveloper hoe de website technisch nog kan geoptimaliseerd worden.

4 KWR

Opzoeken en oplijsten van alle relevante zoekwoorden

Het keyword research of zoekwoordonderzoek, kortom KWR, is de basis voor alle volgende website optimalisaties. We gaan op zoek naar alle relevante keywords voor jouw bedrijf en het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten hiervoor. Die zoekwoorden gieten we in een grote Excel-lijst en delen we op in verschillende clusters op basis van intentie,… Door deze vervolgens te sorteren op zoekvolume, van groot naar klein, krijgen we meteen een overzicht van de clusters (keyword groepen) waar we mee moeten starten.

5 On-page SEO

Optimaliseren van de webpagina's op basis van de gevonden keywords 

Op basis van de KWR kunnen we vervolgens de website on page gaan optimaliseren. Hierbij gaan we kijken naar de meta descriptions, de teksten op de website, de namen van de afbeeldingen, interne linking,.. noem maar op. Deze optimalisaties zijn belangrijk om aan Google aan te geven waar jouw website over gaat, wat je aanbiedt en dus voor welke keywords jouw pagina’s naar boven moeten komen in de zoekresultaten. Staan jouw belangrijkste keywords eigenlijk wel op jouw website? Zo niet, dan zal Google jou daar ook niet voor laten ranken.

6 Content marketing

Verkrijgen van meer relevante link naar jouw website

Ook externe links vormen een belangrijke factor voor de ranking van jouw website in de organische zoekresultaten. Google redeneert: hoe meer andere relevante websites naar jouw website linken, hoe belangrijker jouw website wel zal zijn, dus hoe meer waarde deze krijgt. Een beetje kort door de bocht misschien maar het geeft toch in grote lijnen de invloed van backlinks op SEO aan. Hier gaan we dus ook mee aan de slag: we trachten het backlinkprofiel van jouw website voortdurend uit te breiden met relevante links. Content marketing staat hier centraal want door het aanbieden van interessante content (bv. blogartikels, persberichten, infographics,…) gaan we ervoor zorgen dat relevante websites deze content gaan delen en bereid zijn een linkje te leggen naar jouw website.

7 Rapportage

Rapporteren van de resultaten

Zoals reeds aangegeven is een SEO-proces eentje van lange adem. Door het toepassen van alle bovenstaande stappen zal de ranking van de website voortdurend evolueren om zo uiteindelijk op toppositie te komen. Maandelijks bezorgt Discover dan ook een rapportage waarin de belangrijkste resultaten en verschuivingen van afgelopen maand opgenomen worden en welke we steeds meenemen als minimumresultaten voor de volgende maand.

Pre-launch SEO

Jouw website is nog in ontwikkeling of je hebt besloten de oude website eerst te vernieuwen? Niet wachten! Het is nooit te vroeg om te starten met een SEO traject.

Ook voor de lancering van de nieuwe website kan Discover begeleiden op vlak van zoekmachine optimalisatie. Er zijn heel wat zaken die we al op orde kunnen zetten:

  • KWR opmaken,
  • meta descriptions en titles schrijven,
  • een eerste technische check,
  • controleren of de teksten meteen de relevantste keywords bevatten,
  • URL-structuur bepalen,
  • redirectplan opmaken

Zo kunnen wij er, samen met de webdeveloper, voor zorgen dat de website meteen technisch en on page correct het wereldwijde web wordt ingestuurd.

Ben je bezig met de ontwikkeling van een nieuwe website en wil je advies op vlak van SEO? Aarzel dan niet langer en vraag het advies van een van onze online marketeers. Hoe vroeger we SEO issues kunnen opsporen, hoe beter!

Discover marketing gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website aangenamer te maken.

Wil jij aan de slag met zoekmachine optimalisatie?

Onze ervaren SEO experten helpen je graag verder.

Ook zij kozen voor een betere online aanwezigheid

Discover blogt

Zoekmachine optimalisatie
13 sep 2017

Wij zijn steeds benieuwd naar nieuwigheden in Google en wanneer we zelf fan zijn, dan delen we...

Zoekmachine optimalisatie
13 apr 2017

Wanneer je ervoor hebt gekozen om samen met ons jouw website beter vindbaar te maken voor...

Zoekmachine optimalisatie
28 feb 2017

Hoewel WordPress bijlange niet het enige content management systeem (CMS) is op de markt, is het...